Canvi en la normativa de les cadiretes. L’estiu ens ha comportat novetats en l’interior del vehicle. El dia 1 va modificar-se una norma que datava del 1981. Així, a partir d’ara mana l’alçada i això afecta moltes cadiretes de cotxe. Principalment, les de segona mà, que ja no es podran comprar ni vendre. I vigila si passes una cadireta a algú per fer-li un favor! T'ho expliquem al blog

Les cadiretes es regulaven fins ara a partir de dues normatives. Tots els infants de menys de 135 cm d’alçada han d’anar lligats als seients del darrere amb la cadireta. El reglament ECE R44, de 1981, classificava els sistemes de retenció en quatre grups segons el pes (0/0+, 1, 2 i 3). Cobria des del naixement fins als 12 anys i 36 quilos. L’any 2013 s’hi va afegir la norma R129 o I-Size, que hi incorporava les millores tecnològiques. Es basava en l’alçada dels infants i d’un pes màxim, deixant llibertat als fabricants per establir mínims i màxims. El canvi és que des del dia 1 el primer reglament ja no s’aplica.

Com afecta el canvi de normativa? La cadireta R44/04 ja no es pot comprar ni vendre. Ja no es podien adquirir des de fa un any. La novetat ara és que la Unió Europea prohibeix vendre les que queden en estoc a les botigues. I també afecta els particulars. Qui la vulgui vendre en alguna plataforma de venda de segona mà es pot trobar amb una denúncia a Consum. Era un sistema d'intercanvi molt utilitzat fins ara, ocupant bona part de l’oferta d’aquest tipus de plataformes. Però un estudi de l’AliançaEspanyola per a la Seguretat Vial Infantils (AESVI) va concloure que nou de cada deu cadiretes de segona mà no feien la seva funció en cas d’accident.

Cal canviar la cadireta R44 si ja la tenim al cotxe? La resposta és no. Si és en bon estat encara és vàlida per circular.

Quines son les noves categories? Amb la normativa R129 els fabricants son lliures d’establir alçades màximes i mínimes. Per això molts opten per oferir cadires evolutives, que combinen els grups que hi havia abans.

Per què es fan canvis? El principal motiu és la seguretat. La mortalitat infantil en accidents de circulació va a l’alça. Per exemple, l’any passat hi va haver 22 morts a Espanya, més del doble que al 2022. Per això a banda del canvi reglamentari, des de l’AESVI també han proposat altres mesures com una data de caducitat de les cadiretes, una rebaixa de l’IVA, eliminar la venda de segona mà o estudiar les causes de mort infantil en accidents. 

Ara ja coneixes el canvi en la normativa de les cadiretes. I per què s’ha fet. A les inspeccions ITV es fa un control de les subjeccions dels sistemes de retenció per assegurar que respondran bé en cas d’accident o frenada brusca. Vetllem per la seguretat dels ocupants del vehicle. Si ha arribat l’hora de passar la ITV, posa’t en contacte amb qualsevol de les estacions PrevenControl. Ho pots fer per telèfon o através del web. Serà un plaer atendre’t!