Quin són els punts més perillosos de les carreteres catalanes? Ja tenim la 23a edició de l’informe iRAP, que mostra el mapa de risc de la xarxa viària. Ha analitzat 6.373 quilòmetres, el 93% de la mobilitat total a Catalunya i les dades no són positives. Aquest mes al blog hi donem un cop d’ull, tot recordant que en la seguretat la ITV hi té un paper clau.
El mapa de risc mostrava una millora any rere any que es va estroncar al 2021. I la tendència no canvia. L’index de risc al 2024 ha pujat un 5,7% perquè els accidents han pujat un 14,1%. De nou els punts més foscos del perill a les carreteres catalanes son prou coneguts:
• Nacional 260. Entre els quilòmetres 187,7 i 193,84 (Baixa Cerdanya) és el pitjor punt de Catalunya. I d’Espanya.
• BP-1417 (L’Arrabassada): de nou és el número u per a les motocicletes. Han estat implicades en el 100% dels accidents greus o mortals registrats.
• A-2 (Baix Llobregat), entre els enllaços amb l’AP-2 i la B-20, així com la B-10 i la C-32. En aquest cas, el problema son els accidents greus amb vehicles pesants.
• BV-5001 (Martorelles – Vilanova del Vallès). Aquí el focus es posa en les bicicletes. Apareix alhora en el top 10 de trams més crítics de tota la xarxa.
L’informe iRAP apunta que la mobilitat ha crescut un 8% i, per tant, veiem que els accidents ho han fet en una major proporció. El 24% dels trams de la xarxa viària presenta un risc d’accident alt o molt alt. Les dades mostren que el gran risc apareix a les carreteres convencionals. Multipliquen per quatre la xifra respecte autovies i autopistes, on la majoria de trams son de risc baix o molt baix. No tot son dades negatives perquè hi ha 676 quilòmetres de trams de risc nul. Traduït en percentatges, parlem del 10,6% del total de les carreteres.
L’informe del 2024 torna a assenyalar també un problema recurrent: els accidents de les motocicletes. Tan sols son un 2,4% de la mobilitat total, però van estar presents en el 45% dels sinistres greus i un 35% dels mortals. Catalunya, Andalusia i València acumulen un 56% dels accidents mortals de motoristes a Espanya el darrer any.
Un dels grans problemes de les motocicletes és que son el vehicle que més circula amb la ITV caducada. És molt important dur-la al dia per motius de salut, seguretat, economia i medi ambient. Afecta al conductor i a la resta d’usuaris de la xarxa viària. Si ha arribat l’hora de passar la inspecció, demana cita a qualsevol de les estacions de PrevenControl. Ho pots fer per telèfon o a través del web. Entre tots hem de fer les carreteres més segures.